HSV werkt op drie cruciale punten proactief met ons mee
Bosch Thermotechniek, bekend van de merknaam Nefit, is één van de bedrijven waarmee HSV een zeer lange gezamenlijke historie heeft. Commercieel inkoper Michel Ankoné: “HSV werkt op drie cruciale punten proactief met ons mee: in de technologie, in kostenbesparing en in productielocaties.” Daardoor heeft HSV kans gezien de leverancierspositie binnen Bosch internationaal uit te bouwen.
Van verpakkingsmateriaal tot isolatieonderdelen
De zakelijke relatie tussen HSV en Bosch Thermotechniek is ooit begonnen met de levering van airpop® engineered air (EPS) verpakkingsmateriaal voor de transportverpakkingen van Nefit-producten. HSV is sinds die tijd meegegroeid met de specialist in warmtetechniek. Ankoné: “Dankzij de materiaalkennis, productie en assemblage mogelijkheden is HSV voor ons een belangrijke leverancier van isolatiedelen geworden.”
Kostenbesparingen en efficiëntere montage
Met de specialisatie in EPP heeft HSV de stap kunnen maken om, naast de levering van verpakkingsmaterialen die de Nefit-producten beschermen, ook onderdelen in de Nefit-producten te ontwikkelen, te produceren en te assembleren. De warmte-, geluidsisolerende en warmtebestendige eigenschappen van EPP komen daar uitstekend tot hun recht. “Heel belangrijk is dat je er clips in kunt maken die niet snel afbreken”, zegt Ankoné. “Op basis daarvan heeft HSV ingebracht dat je isolerende platen uitstekend kunt integreren met kabelgeleiding. Die geïntegreerde delen ontstaan echt uit co-creatie, door een gezamenlijke inspanning van ons en hun ontwikkelteam.”
Deze benadering maakt allerlei klemmetjes en beugeltjes overbodig en vermindert daardoor het aantal montagehandelingen. Een goed voorbeeld is een onderdeel uit één plaat dat drie panelen en de kabelgeleiding combineert. De monteurs van Bosch Warmtetechniek kunnen dat deel in één handeling aanbrengen. Ankoné: “Elke procent besparing op montagetijd is meegenomen. We hebben bovendien minder onderdelen nodig, wat het logistieke traject en de magazijnopslag overzichtelijker maakt. Verder zijn de kabels ook nog eens mooier weggewerkt, waardoor de producten van binnen hoogwaardiger, overzichtelijker en verzorgder ogen. Dat is belangrijk voor verwarmingsmonteurs, die hun klanten adviseren bij de keuze van een ketel. Ze zullen eerder nette, makkelijk te onderhouden ketels aan hun klanten adviseren.”
Prestaties en kwaliteit
Alle Bosch-bedrijven voeren de prestaties en kwaliteit van hun leveranciers namelijk in een centraal systeem in. Doordat HSV het heel goed doet, merkten zusterbedrijven die prestatie in het systeem op. Deze zusterbedrijven zijn ook offertes bij HSV gaan vragen. En als de prijs goed is, kun je als toeleverancier groeien. Doordat HSV zich bij ons en ook bij andere klanten waarmaakt, heeft er een schaalvergroting bij HSV kunnen plaatsvinden. Het bedrijf heeft nu vestigingen in verschillende markten waar Bosch produceert, van Groot-Brittannië tot Polen. HSV groeit als leverancier met Bosch mee – niet alleen in schaalgrootte, maar ook in de geografische spreiding. HSV is bereid, mits de markt natuurlijk aantrekkelijk genoeg is, zich in de buurt van onze productielocaties te vestigen. Aangezien wij graag veel werk met dezelfde leveranciers doen, waarderen wij dit zeer.”
Proactief meedenken
Ankoné is verder erg te spreken over de proactieve houding van HSV. “Niet alleen op het gebied van technologie, maar ook op het gebied van prijsontwikkeling. De ontwikkelaars van HSV geven de mogelijkheden die zij zien aan ons door, ook als dat voor ons voordeliger is. Ze beseften dat EPP voor ons een kostprijsverhoging betekende vanwege de hogere basisprijs van het materiaal. Die investering is weliswaar de moeite waard, maar toch niet prettig. Dus zijn ze aan de slag gegaan met een mix van airpop® en EPP, met behoud van de gewenste temperatuurbestendigheid, isolerende waarde en vlamdovendheid. Het is heel prettig dat zij dit goed oppakken.”
Zo denkt HSV ook mee over de inzet van matrijzen. “Wij nemen matrijsgebonden producten af. Voor een continu innoverend bedrijf is het dan niet prettig als voor elke aanpassing een dure nieuwe matrijs nodig is. Dus denkt HSV mee hoe ze met een minimale aanpassing dezelfde matrijs kunnen blijven inzetten.” Niet elk bedrijf zou dat doen, wil Ankoné maar zeggen. “ Dat zijn de zaken die een lange relatie mogelijk maken.”